Na de publieke stemronde zijn er nog vijf kandidaten in de race voor de titel ‘Ondernemer van het Jaar’, een initiatief van ‘De Limburger’. We stellen de finalisten – die allemaal actief zijn op het gebied van duurzaamheid – aan u voor. Vandaag: De Reusch.

Die karakteristieke watertoren mocht beslist niet verloren gaan voor de regio. Dus toen ondernemer Nico Eurelings in 2015 het monument in Schimmert kon kopen, twijfelde hij geen seconde. Zes jaar later, zomer 2021, draait het in de energieneutrale toren niet meer om water, maar om streekproducten, met eten en drinken van zo ver je kunt kijken. Een kilometer of zestig in de rondte.

De Reusch wordt gerund door vier ondernemers. Behalve Nico Eurelings ook zijn broer Roger en het echtpaar André en Anne-Marie Köppen. In de 38 meter hoge watertoren zijn zeven verdiepingen gebouwd. De winkel met streekproducten zit op de begane grond, daarboven komen het restaurant, het proeflokaal, het streekproductenplein, de bier- en frisdrankbrouwerij, het smaaktheater en helemaal bovenin de bar met het uitzichtpunt. Hier draait het om de 3B’s: bewustwording, beleven en bestellen.

Boerenkool
Terug naar de basis van de streek. Zoals de mensen vroeger ook leefden. Ze aten aardbeien in de zomer en spruiten en boerenkool in de winter. Gezonder en beter voor het klimaat, zeggen ze bij de Reusch. In het restaurant daarom ook geen cola of parmaham, maar Frisch – de vruchtenlimonade die hier wordt gebrouwen, gerookte ham uit de grotten van Geulhem, wijnen van de hellingen in de regio en oesterzwammen van buurman Zwamburg. Uitzonderingen zijn de koffie, thee en specerijen. „Verwacht trouwens geen boerenhap”, zegt André Köppen, „wij streven naar een groene Bib Gourmand. We willen de streekproducten meer op een voetstuk zetten”.

Frieten staan er ook niet op tafel, ook al groeien er voldoende aardappels in de regio. Köppen: „Bij veel restaurants worden frieten gebruikt als vulling. Dat willen we niet. We willen geen 52.000 bezoekers volstoppen met vet. Dat past niet bij ons concept in een tijd met veel aandacht voor vitale Limburgers.” De Reusch komt daarom met gezonde alternatieven: de Limburgse swellmennekes, kleine aardappeltjes in schil en ravioli van een duurzame Limburgse graansoort.

Brouwerij
Een ander duurzaam voordeel van streekproducten, is dat je veel minder eten weggooit. „Onze koks gebruiken dat wat op dat moment voorhanden is, als dat op is, schakelen ze over op iets anders”, legt Köppen uit. Om die reden vind je in het restaurant ook geen menukaart. „Want dan kunnen we elke dag een nieuwe maken.”

In de brouwerij op de vijfde verdieping gaat een droom van Köppen in vervulling. In Beerbrouwerie De Reusch, de hoogstgelegen energieneutrale brouwerij van Nederland, kunnen bezoekers hun eigen bier maken van uiteraard alleen maar Limburgse grondstoffen. Daarnaast is er een frisdrankbrouwerij waar Frisch wordt gebrouwen. Zonder suiker, maar met vruchten die de kinderen van Foodkids voor een deel zelf hebben geteeld, geplukt en geperst.

Rondleidingen
Verder wordt er geld verdiend met het geven van rondleidingen, het houden van zakelijke bijeenkomsten, arrangementen en workshops, en het verhuren van enkele ruimten aan streekproducenten. Komend voorjaar kan er ook getrouwd worden in de toren. Maar ook iedereen die boven in de bar een kopje koffie wil komen drinken of alleen maar van het uitzicht wil genieten, is welkom.

De Reusch biedt direct werk aan ongeveer dertig mensen. „Daar komen de extra medewerkers die onze producenten nodig hebben nog bij”, zegt Eurelings. De initiatiefnemers zijn nog maar net gestart, maar weten precies waar ze naartoe willen. In 2030 moet 25 procent van ons eten uit eigen streek komen. „Daar willen we graag een bijdrage aan leveren.”’

Bron: De Limburger
Foto: Peter Schols

X